Ciudad Corporación 2068- Una alianza contra natura de deseo
Futura Light es una fuente inspirada en elementos del diseño de Bauhaus. Ideal para destacar titulares, pancartas, logotipos, y más.
"Corporate City 2068" is a video art and speculative documentary essay installation that delves into the economic and political transitions of the present while deconstructing the concept of humanity. It critically examines how the notion of "man" has been shaped within the structural dynamics of Western thought that produce otherness.
Set in the year 2068, the installation consists of five distinct parts: "Government," "Ritual," "Work," "Affections," and "Body: An Unnatural Alliance of Desire." The latter was exhibited at Swinton Gallery in 2020. Collectively, the artwork constructs a visual narrative depicting the shift from late capitalism to corporatocracy—the rule of corporations—and its impact on the lives and bodies of marginalized and queer individuals.
This piece serves as a critical exploration of power dynamics, domination, and exploitation perpetuated by white, European, cisgender, heterosexual men against both others and nature. These dynamics have, in part, arisen from the legacies of Enlightenment rationalism and colonialism. The result is a fusion of ideas and imagery that speculates on various issues, including environmental and pandemic crises, the relationship between nature and culture as a means of reimagining the world, a reevaluation of the body and identity beyond the binary gender paradigm, the incorporation of neo-vitalism in contemporary ritual art through magic or alliances between humans, machines, and animals, and the adoption of transspecies as a subversive strategy against anthropocentrism.
Thus, "Corporate City 2068" presents a utopian universe in the present, one that does not wait for a future "to come."
Now, we have the opportunity to conclude the presentation of this project by showcasing the specific video installations that constitute it.
"One Unnatural Alliance of Desire" offers a critical reflection on the eugenic aspirations of technocapitalist transhumanism, which envisions an "enhanced" human with improved productive, sensory, and physical-mental capacities as a neoliberal dystopia accessible to only a privileged few. In contrast, this installation presents the notion of the monster, the hybrid, the other, the queer, and the alliances and assemblages of humans and non-humans as the future. This speculative posthumanism emphasizes a space and time beyond the binaries of natural-artificial, human-animal, and rational-irrational. It does not reject biomedical interventions in the body or the self-tuning and hacking of our body-mind to estrange ourselves from the concept of the human. Instead, it positions us outside the realm of identity politics and views new technologies as tools for creating these novel assemblages.
Ciudad corporación 2068 es una instalación de videoarte y videoensayo documental de ficción especulativa a partir de las condiciones económicas y políticas en transición del presente en un contexto de deconstrucción del humano que parte de una mirada crítica a la idea del “hombre” y de cómo esta se configuró bajo las dinámicas estructurales de producción de la otredad en el pensamiento occidental.
Ambientada en 2068 se divide en 5 partes: “Gobierno”, “Ritual”, “Trabajo”, “Afectos” y “Cuerpo: Una alianza contra natura de deseo”, instalación esta última que tuvimos la ocasión de ver en esta galería en 2020. El conjunto de la obra construye un relato visual en torno al proceso de transición del tardocapitalismo hacia la corporatocracia, el gobierno de las corporaciones, y los efectos que esta supuesta transición ejerce sobre la vida y los cuerpos de los sujetos subalternos y queer.
En la obra en su conjunto se aborda de manera crítica las relaciones de poder, dominio y explotación por parte del hombre blanco, europeo y cishetero hacia les otres y la naturaleza como consecuencia, en parte, de la herencia del racionalismo y el colonialismo ilustrado. El resultado es un crisol de pensamientos e imágenes en el que se especula sobre cuestiones como la crisis medioambiental y pandémica, las relaciones naturocuturales como estrategia hacia una nueva comprensión del mundo, del cuerpo y del ser, la identidad más allá del género binario como entrelazamiento matérico-discursivo y fluido, el neovitalismo en las prácticas artísticas rituales contemporáneas a través de la magia o las alianzas humano-máquina-animal y transespecie como estrategia subversiva frente al antropocentrismo.
Ciudad Corporación 2068 supone así una propuesta de un universo utópico en el presente, un universo que no espera un futuro “por-venir”.
Tenemos ahora la oportunidad de completar la presentación de este proyecto con la instalación específica de las piezas en video que lo conforman.
"Una Alianza contra natura de deseo” propone una reflexión crítica al sueño eugenésico del transhumanismo tecnocapitalista, que presenta al hombre “mejorado” en sus capacidades productivas, sensoriales y físico-mentales como distopía neoliberal al alcance de unos pocos. Frente a este humano perfecto, se presenta al monstruo, al híbrido, al otrx, al raro y a las alianzas y ensamblajes humano-nohumano como futuro. Este poshumanismo especulativo hace hincapié en un lugar y tiempo para el fin de los binarismos natural-artificial, hombre-animal, racional-irracional, sin renunciar a las tecnologías de intervención biomédicas en los cuerpos, al autotuneado y hackeado de nuestro cuerpo-mente para desfamiliarizarnos de la idea del humano, situándonos fuera de las políticas identitarias y mirando a las nuevas tecnologías como herramientas para la creación de estos nuevos ensamblajes.
P1320050 | P1320057 | |
---|---|---|
P1320301 | P1320054 | P1320122 |
P1320467 | ||